Multistore – optymalizuj działania swoich sklepów internetowych

W przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego, to właśnie sam lokal często ogranicza możliwości dalszego rozwoju biznesu. Wynajmowanie nieruchomości, nieopłacalność częstego zmieniania lokalizacji (klienci nas nie znajdą) czy ograniczenia powierzchni sprzedażowej, której powiększenie często jest bardzo kosztowne. Właściciele sklepów internetowych nie muszą borykać się z tego typu problemami, dlatego często posiadają wiele sklepów jednocześnie i tworzą tzw. multistore.

Posiadanie wielu sklepów internetowych na raz ma jednak i swoje wady, związane ze sprawnym zarządzaniem gospodarką magazynową i szybką aktualizacją dostępności produktów. Zarządzanie wieloma bazami klientów, gdzie poszczególne rekordy mogą być takie same i kontakt z klientami również może być bardzo kłopotliwy. W celu poradzenia sobie z tymi i wieloma innymi problemami najprostszym rozwiązaniem wydaje się być zatrudnienie nowych pracowników. Co jest oczywiście naturalnym następstwem rozwoju firmy.

Multistore w wydaniu e-commerce

Przy zarządzaniu wieloma sklepami internetowymi na raz z odsieczą przychodzą nowe technologie e-biznesu. Praktycznie każda licząca się na rynku platforma sklepowa posiada swoje dedykowane rozwiązanie do zarządzania wieloma sklepami na raz i prowadzenia multistore. Rozwiązania te polegają na posiadaniu jednego panelu administracyjnego, z poziomu którego możemy zarządzać wieloma sklepami jednocześnie. Posiadanie wielu sklepów internetowych pozwala dobrze wykorzystać przestrzeń serwerową i transfer hostingu, która często się marnuje przy posiadaniu jednego sklepu, podobnie przestrzeń magazynową i potencjał samego biznesu. Takie rozwiązania multistore pozwalają zoptymalizować prace tychże sklepów.

Możliwości multistore

Posiadanie jednego panelu administracyjnego dla wielu sklepów pozwala przede wszystkim utrzymywać informację o zamówieniach i klientach w jednym miejscu. W przypadku jednak wysyłania automatycznych informacji do klienta, np. o realizacji zamówienia, zostają one przyporządkowane do odpowiedniego sklepu i wysłane z jego maila.

Dzięki multistore nie trzeba ręcznie aktualizować informacji na temat stanów magazynowych. Jedna baza danych o produktach odbiera informacje o sprzedaży i aktualizuje stan magazynowy dostępny dla każdego z podłączonych sklepów. Zazwyczaj tego typu rozwiązania pozwalają rownież na edycje i zmiany grupowe dla wszystkich sklepów na raz. Niezależnie czy mówimy o zmianach cen, formy przesyłek czy innych aspektach e-commerce – edycja grupa jest dostępna na każdym poziomie.

Co jednak z różnicami między sklepami internetowymi?

Rozwiązania typu multistore wcale nie oznaczają, że każdy sklep będzie kopią poprzedniego. Layout, domena czy układ menu i kategorii dla każdego sklepu może być dowolny i inny. Podobnie produkty i ich cena. Możemy swobodnie ustalać, które produkty w jakim sklepie mają się pojawić i czy mają mieć taką samą cenę. Niezależnie od tego czy towary mają być zupełnie inne, powtarzać się w kilku przypadkach czy też być identyczne. Wspólna baza produktów jest zbiorem, który możemy dzielić i wyceniać według swojego uznania dla każdego sklepu. Dla rodzajów płatności i dostawy możliwości wyglądają analogicznie.

Dostępy do panelu dla pracowników

Każdemu użytkownikowi panelu administracyjnego można dodać zupełnie inny dostęp. Zależnie od tego czy ma zajmować się obsługą klienta, polityką cenową, gospodarką magazynową czy kwestiami marketingowymi lub administracyjnymi. Customizacja uprawnień daje wiele możliwości, często nawet z określenim adresu IP. Na uwagę zasługuje również fakt, że nadawanie uprawnień do multistore nie przebiega tylko w poziomie ale rownież w pionie, tj. dla sklepów, które są zintegrowane z jednym panelem administracyjnym. I tak np. osoba obsługująca zamówienia może mieć dostęp do zamówień jednego sklepu lub kilku.

Kiedy warto zdecydować się na multistore?

Odpowiedź jest prosta – kiedy posiada się więcej niż jeden sklep internetowy. Przyjrzyjmy się jednak różnym sytuacjom:

  • Sklepy internetowe w wielu krajach – nie zawsze tylko dodanie innej wersji językowej jest najlepszym sposobem dla sprzedaży w innym kraju. Często warto jest dobrać odpowiednią domenę, zdecydować się na inne bramki płatnicze, czy rynek kurierów wygląda zupełnie inaczej. Nieraz należy również zastosować inną politykę cenową (nie opierać się tylko na prostym przeliczeniu ceny na walutę obcą)
  • Wielobranżowość – chcąc rozszerzyć swój biznes na inne rodzaje sprzedawanego asortymentu warto stworzyć oddzielny sklep internetowy. Mając e-shop z odzieżą raczej nie uda się nam zgrabnie wpleść w asortyment elektronikę.
  • Wyróżnienie konkretnej kategorii produktów – w przypadku posiadania sklepu internetowego z odzieżą czasami warto otworzyć dodatkowo sklep np. tylko z butami. Taki podział pozwoli na przeprowadzenie skuteczniejszych działań marketingowych w tym SEO.
  • Zwiększenie swojego udziału w torcie sprzedaży – na ogół przyjmuje się, że liczba osób zainteresowana danym dobrem jest skończona. Każdy ze sklepów internetowych – nasz i sklepy konkurencji – będą walczyć o swój udział. Zakładając drugi sklep internetowy o takim samym asortymencie możemy zyskać większy udział w sprzedaży, gdy już działania marketingowe dla głównego sklepu osiągnęły wysoki poziom nasycenia.

Ta lista zapewne nie wyczerpuje wszystkich możliwych opcji. Sednem tej typologi jest jednak fakt, że rozwiązania typu multistore pasują do każdego z omówionych przypadków..

Dodaj komentarz